Na je studie werken en leren in een uitdagende en zinvolle baan?

Over de baan

Hoe ziet een dag van een adviseur werk eruit?

In de ochtend start je je laptop op en klets je even bij met collega’s. In je agenda zie je dat je om tien uur een eerste gesprek hebt staan met een cliënt. Dit gesprek bereid je voor door alvast naar het cv van de cliënt te kijken. De cliënt heeft ook al een bericht gestuurd met de vraag naar mogelijkheden voor het omscholen naar een ander beroep. Je verdiept je hierin door wat mogelijkheden uit te zoeken die passen bij de achtergrond van de cliënt. Je zoekt een collega van het werkgeversservicepunt op om mee te denken naar de mogelijkheden voor deze klant. Het gesprek met de cliënt verloopt goed en je maakt over aantal weken een vervolgafspraak. Je verwerkt het gesprek voor de klant, zodat de klant ook alles in zijn werkmap terug kan vinden. 

In de middag geef je een workshop voor werkzoekenden. Dit doe je samen met een collega. Je geeft de training over het schrijven van een juiste brief en het CV. Je doet een aantal oefeningen met de cliënten waarbij ze in kleine groepen uit elkaar gaan. Tijdens de workshop speel je in op de groepsdynamiek en help je ook individueel waar nodig. De workshop was een succes en iedereen heeft er wat van opgestoken. De cliënten vonden het waardevol om met elkaar te kunnen sparren. Je klets met je collega na over de workshop en evalueert hoe het is gegaan. Het is alweer einde van de middag en je handelt wat administratie van de workshop af. Je stelt nog een bericht op voor de cliënten met wat extra informatie die je verstuurd via de werkmap. Als laatste voor vandaag kijk je naar je agenda voor morgen en kijk je nog wat gesprekken moet voorbereiden. De dag is omgevlogen, een afwisselende en waardevolle dag vandaag.

Word jij hier enthousiast van en wil je graag meer weten over de Post-opleiding als adviseur werk? Kom dan naar de Meet en Greet

Contact met de klant

De adviseur werk heeft gedurende de gehele werkloosheidsperiode contact met de klant. Het stimuleren, motiveren en ondersteunen van de klant in zijn zoektocht naar werk, neemt een belangrijke plaats in. Dat doe je via persoonlijke gesprekken en in toenemende mate telefonisch en digitaal. Afhankelijk van de situatie van de klant, zoals de afstand tot de arbeidsmarkt, maak je een keuze welke dienstverlening je in zet.

Welke vaardigheden zijn nodig?

Jij weet wat werkt voor je klanten en hoe je dat kunt overbrengen. Dat betekent dat je goed kunt luisteren en analyseren en dat je kennis hebt van de producten zoals trainingen en testen. Ook weet je wat er aan de werkgeverskant speelt en hoe je die contacten onderhoudt. Daarnaast werk je nauw samen met je collega’s in je team en werk je aan de organisatiedoelen. Afwisselend en zinvol werk waarin je nooit bent uitgeleerd en waarin een groot beroep gedaan wordt op je sociale vaardigheden.

Wat zijn de kerntaken?

Informeren en adviseren

- Informatie verstrekken over de plichten en rechten, de klant stimuleren zich aan deze plichten te houden en zo nodig te handhaven;
- Bieden van professionele ondersteuning in de zoektocht naar werk;
- Informatievoorziening aan onze klanten;
- Klantgericht adviseren;
- Het (durven) aanspreken van klanten op houding en gedrag;
- Voeren van gesprekken.

Kennis omzetten in actie

- Transparant maken van het aanbod voor de arbeidsmarkt;
- Kennis hebben van de arbeidsmarkt, vraag en aanbod, om op deze wijze en zo goed mogelijk dienstverlening te leveren;
- Regelen van speciale voorzieningen als dat nodig is.

Samenwerken

- Samenwerken met de collega’s van de werkzoekenden- en werkgeversdienstverlening.

Ervaring van een oud deelnemer

Anoek vertelt je over haar ervaring


Bekijk haar vlog!